Filled Under:

"Aku Tak Sangka Amanda Tu Dah Besar Jadi Pengkhianat Macam Bapak Kau! Tak Sedari Diri, Kau Baru Duduk Dengan Bapak Kau Dua Hari Tapi Aku Tengok Kau Dah Macam . . .",Tidak Tahan Melihat Anaknya Ibu Amanda Dedahkan Perangai Buruk Amanda Semasa...

"Aku Tak Sangka Amanda Tu Dah Besar Jadi Pengkhianat Macam Bapak Kau! Tak Sedari Diri, Kau Baru Duduk Dengan Bapak Kau Dua Hari Tapi Aku Tengok Kau Dah Macam . . .",Tidak Tahan Melihat Anaknya Ibu Amanda Dedahkan Perangai Buruk Amanda Semasa...

KUALA LUMPUR - Susulan kes bekas wartawan tv swasta 'berebut' anak dengan bekas isteri yang viral di media sosial, Mohd Adli Effendy Mohd Zaki, tampil menjelaskan keadaan sebenar, berserta dengan bukti bergambar. 

Ramai pihak yang menyalahkan saya kerana kononnya dengan sengaja melanggar perintah mahkamah yang sebelum ini berpihak kepada ibu Amanda, Farah Nadia binti Dato' Sri Che Norudin (mummy). 

Di sini, saya kongsikan penerangan ringkas dan dokumen yang bakal saya bentangkan ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam pada Khamis ini, 29 September 2016 untuk permohonan menukar hak penjagaan (hadhanah).

Untuk pengetahuan semua, saya kini mempunyai tiga orang anak termasuk Amanda. Jadi, tiada isu untuk saya berebut anak tetapi saya bertindak melindungi anak ini atas alasan tertentu. 

Pada Jumaat 19 Ogos 2016, tiba giliran saya mengambil anak kami, Amanda Nerissa, untuk bermalam. Mengikut perjanjian perintah yang dibuat sebelum ini, penggiliran dibuat dengan dua minggu bersama ibu dan selepas itu lima hari bersama bapa. 

Oleh kerana Amanda kini sudah bersekolah, saya abaikan perintah itu dengan membiarkan Amanda dua minggu bersama ibunya. Manakala saya hanya mengambil tiga hari sahaja pada Jumaat tengah hari selepas sekolah, Sabtu dan Ahad. 

Pada Isnin jam 7.15 pagi, saya menghantar Amanda terus ke sekolahnya di Bandar Utama. Saya menetap di Rawang, oleh itu jarak rumah saya sekolahnya di Bandar Utama agak jauh untuk saya hantar dan ambil pada hari persekolahan biasa. Oleh itu saya korbankan dua hari lagi tempoh hak bermalam bersama saya itu demi memudahkan kehadirannya ke sekolah. Biar ibu dan suami barunya, Akmal Asraf (Abi) yang menghantar dan mengambil Amanda dari sekolah memandangkan mereka berkerja di TV3, Bandar Utama. 

Amanda pada hari itu nampak lain dari kebiasaannya. Lalu saya bertanya kenapa. 

"Abi dan mummy bergaduh lagi. Diorang gaduh pastu panggil p*k*mak, babi dan sial," jelas Amanda. 

Rasa nak luruh jantung saya apabila anak yang baru berusia 7 tahun itu sudah pandai menyebut perkataan lucah sebegitu. Amanda menegaskan bahawa dia enggan pulang ke rumah ibunya kerana takut. Jadi sebagai ayah, saya mengambil keputusan ini untuk melindungi keselamatan anak kandung saya. 


Amanda takut balik, takut kena pukul

Khamis 29 September 2016 ini saya akan menghadiri majlis Sulh di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam di mana perbincangan terus dengan ibu Amanda akan dibuat bagi memindahkan hak penjagaannya. Ini sebahagian dokumen yang saya bentangkan. Jika peringkat SUlh gagal, prosiding mahkamah akan bermula dan biasanya akan mengambil masa 6-9 bulan untuk selesai. 

Andai anda semua merasa saya dan ibu tirinya layak diberikan hak penjagaan penuh, mohon berikan testimoni diruangan komen atau like status ini untuk menyokong permohonan saya kelak. Jika selesai di sulh, mudah bagi saya membuat proses penukaran sekolah dan menyelesaikan segala karenah birokrasi demi persekolahan Amanda. Demi Amanda, tolonglah.